دست ‎ودلبازی دولت برای مونتاژکاران واردات خودرو در حاشیه بهمراه جدول قیمت

دست ‎ودلبازی دولت برای مونتاژکاران واردات خودرو در حاشیه بهمراه جدول قیمت

به گزارش متخصص فلز، شواهد مبین آن است که دولت در تخصیص ارز به شرکتهای مونتاژکار با دست باز عمل می کند اما وقتی نوبت به واردات می رسد کمبود ارز را بهانه می کند.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، تقابل دولت و مجلس در مورد میزان واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ در نهایت با حکم مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع دولت به پایان رسید؛ آنطور که محسن زنگنه نماینده مجلس دو روز پیش اعلام نمود طبق این مصوبه، ارز واردات خودرو از ۳.۳ میلیارد یورو به ۲ میلیارد یورو کاهش و تعرفه واردات خودرو هم از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

مونتاژ در اولویت است؟

باید توجه داشت که طی سالهای گذشته و با ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری شدن بیشتر از پیش بازار خودرو، زمینه برای توسعه خودرو های مونتاژی در ایران رونق گرفت تا جایی که حتی دو خودروساز بزرگ کشور -ایران خودرو و سایپا- هم تمایل خویش را به توسعه مونتاژ به جای تولید داخل نشان دادند. در واقع مونتاژکاران، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودرو ها را در داخل ایران مونتاژ کرده و روانه بازار می کنند. این شیوه تولید خودرو در اکثر کشورها صورت می گیرد اما نکته ای که در مورد مونتاژکاران ایرانی وجود دارد اینست که محصولات مونتاژ شده با نرخ های نجومی به فروش می رسند؛ بشکلی که اگر خودرو به شکل کامل وارد کشور شود شاید فقط چند درصد از خودرو های مونتاژ شده در داخل گران تر ارائه شود.
آخرین آمار رسمی گمرک ایران از میزان واردات قطعات خودرو طی نیمه نخست سال جاری هم نشان داده است که فقط طی ۶ ماه ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار وارد کشور شده بود که عمده مقاصد وارداتی هم چین، امارات متحده عربی و ترکیه بوده که به ترتیب ۷۰ درصد ۱۴ درصد و ۶ درصد از ارزش کل اجزا و قطعات خودرو وارداتی به کشور را به خود مختص کرده است.
همچنین گزارشی که گمرک ایران از میزان ارز تخصیصی به شرکتهای بزرگ در سال ۱۴۰۲ منتشر نموده بود نشان می داد که شرکتهای مونتاژکار با دریافت ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار در صدر دریافت کنندگان ارز بودند؛ بگونه ای که شرکت صنایع خودروسازی مدیران پارسال بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را نشان داده است.
همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ مبین رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را نشان داده است. (جزئیات بیشتر)
بر این اساس شواهد مبین آن است که دولت در تخصیص ارز به شرکتهای مونتاژکار با دست باز عمل می کند اما وقتی نوبت به واردات می رسد کمبود ارز را بهانه می کند تا جایی که برای مقابله با مصوبه مجلس، دولت به قدری اعتراض کرد که شورای نگهبان هم با مصوبه مجلس مخالفت کرد و این تقابل مجلس و شورای نگهبان نهایتا با رای مجمع تشخیص به نفع دولت تمام شد؛ این در حالیست که تاثیر عرضه خودرو های وارداتی در به تعادل رساندن بازار خودروی کشور و شکستن حباب قیمتی که طی چند سال قبل تشکیل شده، غیر قابل انکار است.

چرا قیمت مونتاژی ها بالاست؟

حال اگر فرض را بر این گذاریم که مونتاژ بهتر از واردات است که دولت توجه ویژه ای به این بخش دارد، باید به این مورد بپردازیم که اصلاً چرا قیمت خودرو های مونتاژی در ایران تا این حد بالاست؟ مگر اصل مونتاژ بر این نیست که خودرو با قیمت کمتری نسبت به واردات، به دست مصرف کننده برسد؟ چرا در ایران این مورد عملیاتی نمی شود؟
در پاسخ باید اظهار داشت که طبق بررسی های انجام شده گرانی خودرو های مونتاژی در ایران معلول چهار علت شامل ممنوعیت چند ساله واردات خودرو و انحصاری شدن بازار، نوسانات نرخ ارز و وابستگی مونتاژکاران به ارز، ارزبری بالای خودرو های مونتاژی و درنظر گرفتن نرخی بالاتر از نرخ بازار آزاد برای ارز مصرفی است.
مجتبی یوسفی، نماینده مجلس هم در اینباره می گوید: خودروسازان ۵.۵ میلیارد دلار ارز از دولت دریافت کرده و خودرو ها را به سه برابر قیمت مونتاژی به مردم عرضه نموده اند.
وی همینطور اشاره کرده که قیمت خودرو های چینی در کشورهای عربی ۷۰۰ میلیون و در ایران ۲.۵ میلیارد دلار است.
یوسفی تصریح کرده که پیشبینی می شود سال جاری ۸ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو تخصیص خواهد داد حال اگر ۳ میلیارد دلار از این مبلغ را به واردات تخصیص می داد شاهد رقابت در بازار خودرو می بودیم.

مقایسه قیمت مونتاژی ها با وارداتی ها

همچنین آنطور که فعالان بازار خودرو می گویند، مونتاژکاران خودرو های خویش را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی و آن هم به شکل ۴ تا ۵ ماهه می فروشند؛ بعنوان مثال باآنکه قیمت خودرو شاید ۱۵ هزار دلار باشد اما در واقع ۳۰ هزار دلار فروخته می شود.
در جدول زیر قیمت خودرو های مونتاژی و وارداتی پرتیراژ در بازار آمده است. خودروی مونتاژی قیمت بازار خودروی وارداتی قیمت بازار چری آریزو 5T اسپرت FL IE یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان سوزوکی سیاز یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فونیکس FX پریمیوم FWD ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان سوزوکی بالنو یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فونیکس تیگو ۸ پرو مکس IE ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان زوتی DL5 1.5 لیتر توربو یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان لاماری ایما ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان چانگان CS ۳۵ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فیدلیتی پرایم ۷ نفره یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جتا VS ۵ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هایما S۷‏، ۱.۸ لیتر توربو پلاس یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هیوندایی النترا ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هایما S۵‏، ۶ سرعته اتوماتیک یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تویوتا کرولا ۱.۵ لیتر ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان ام وی ام X55 PRO‏، اکسلنت یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان فیات ۵۰۰ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگنیتی پرایم یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان سوزوکی فرانکس هیبرید ۱.۵ لیتر ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ریسپکت پرایم تیپ ۲ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جتا VS ۷ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان لاماری ایما HEV 1.5 لیتر توربو ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان فولکس ID۴ ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان کی ام سی J7 یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان کیا سلتوس ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان


منبع:

1403/11/10
11:34:54
130
5.0 / 5
تگهای خبر: بازار , تولید , خودرو , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز