بنزین، متهم اصلی آلودگی هوا

بنزین، متهم اصلی آلودگی هوا

به گزارش متخصص فلز، با این که شب گذشته شاهد بارندگی در کلانشهر تهران بودیم اما آلودگی هوا هم چنان در تهران مشهود است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، با آنکه شب گذشته شاهد بارندگی در کلانشهر تهران بودیم اما آلودگی هوا هم چنان در تهران مشهود است. در گزارشی که پیش تر در خبرگزاری مهر منتشر گردید به علل آلودگی هوا پرداختیم و این مسئله را ریشه یابی کردیم. یکی از علل اصلی آلودگی هوا در کلانشهری چون تهران بنزین است.
ناترازی بنزین مسأله ای که چند سالی است گریبان گیر دولت شده است و متأسفانه مجبور به واردات بنزین نیز شده ایم اما این ناترازی به حدی رسیده است که دولت پالایشگاه ها را ملزم به تولید بنزین با اکتان پایین کرده است که این مسئله در آلوده تر شدن هوا امری غیر قابل انکار است.
طی روزهای گذشته کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ارتباط با میزان واردات بنزین اظهار داشت: تلاش ما بر آنست که حداکثر تولید و تامین بنزین داخلی باشد و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای آن درنظر گرفته ایم همین طور باتوجه به ظرفیت خوبی که داریم عمده تولید در جنوب کشور و مصرف در نیمه شمالی صورت می گیرد میانگین واردات بنزین از شروع سال تا کنون ۸ میلیون لیتر بوده و در مهر ماه ۹ میلیون لیتر واردات بنزین داشته ایم.
طی روزهای گذشته سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی هم توزیع بنزین بی کیفیت را تأیید کرد و توضیح داد: ما بصورت میانگین روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بالا بودن مصرف دلیلی بر استفاده از بنزین بی کیفیت است، اظهار داشت: توان تولید پالایشگاه های کشور مشخص است و سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین نظارت دارد و گزارش ها ناظر بر بی کیفیتی سوخت است.
به تازگی هم دولت چهاردهم ادعا کرده است که در ۷۶ روز اخیر (ابتدای شهریور تا ۱۵ آبان) شاهد افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های کشور بوده ایم. برمبنای آمار و ارقام موجود تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس با افزایش ۴ میلیون لیتری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای به روزانه ۴ میلیون لیتر رسیده است.
البته توزیع بنزین بی کیفیت ظاهراً برای وزارت نفت منع قانونی ندارد چونکه کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اخیراً اظهار داشت: برمبنای مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۷، اگر مصرف بنزین کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر تجاوز کرد، وزارت نفت الزامی برای توزیع بنزین یورو ۴ ندارد، به این علت با افزایش حجم مصرف و توزیع بنزین، با وجود آنکه بنزین تولیدی در پالایشگاه هایی مثل ستاره خلیج فارس، فاکتورهای زیست محیطی استاندارد یورو ۴ را دارد، اما ظاهراً اینروزها این کیفیت رعایت نمی گردد.
بر اساس این گزارش، آنطور که پیداست با افزایش مصرف بنزین و جلوگیری از واردات دولت به تواید بنزین باکیفیت پایین روی آورده تا از این راه ناترازی بنزین را کم کند، اما این سوال وجود دارد که چه کسی پاسخ گوی آلودگی هوا و بیماریهای تنفسی مردم خواهد بود؟


منبع:

1403/08/19
10:54:12
230
5.0 / 5
تگهای خبر: تولید , دولت , سازمان , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات