معاون وزیر راه:
عمده شناورهای ایران در آب های منطقه تردد دارند
به گزارش متخصص فلز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از نظر ناوگان تحت مالکیت، جزء ۲۰ کشور اول دنیا هستیم، اظهار داشت: بخش قابل توجه شناورهای ایران، در خلیج فارس و دریای عمان به تردد می پردازند.
به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، محمد راستاد دقایقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: ناوگان تحت پرچم و مالکیت شرکتهای ایرانی از نظر نوع و کاربری متنوع هستند همینطور از نظر اندازه هم تنوع قابل توجهی در ناوگان کشتیرانی وجود دارد.
وی افزود: تعداد قابل توجهی ناوگان منطقه ای داریم که عمدتاً در آب های خلیج فارس و دریای عمان تردد دارند و برای صادرات و واردات و کاپوتاژ (جابه جایی کالا بین بنادر و جزایر داخلی) استفاده می شوند.
معاون وزیر راه اضافه کرد: عمده ناوگانِ تحت مالکیتِ اشخاص و شرکتهای ایرانی، این دسته از شناورها هستند.
راستاد بیان نمود: هم اکنون ۶ هزار فروند لنج سنتی ثبت شده داریم که ۴ هزار فروند آن فعال می باشند.
وی درباره کشتی های اقیانوس پیما اظهار داشت: ۳۰۰ فروند انواع شناور اقیانوس پیما تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران است که در آب های بین المللی و یا به صورت اقیانوس پیما تردد دارند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: این ناوگان از نظر تناژ، بالاترین سهم را به خود اختصاص می دهد.
وی تصریح کرد: در مجموع از نظر ظرفیت ناوگانِ تحت مالکیتِ شرکتهای ایرانی، جمهوری اسلامی ایران همواره بعنوان ۲۰ کشور اول دنیا مطرح است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همینطور درباره پرداخت تسهیلات به شناورها اظهار داشت: ما تسهیلات را به خریداران شناورهای مسافری پرداخت می کنیم؛ مکانیزم کار بگونه ای است که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریا نوردی این تسهیلات پرداخت می شود و متقاضیانی که شناورها را بخواند در قالب نیازهای کشور ارزیابی شده و به تصویب کمیته رسیده است.
راستاد اظهار نمود: برای پرداخت تسهیلات به شناورها، طرح های رسیده، مطرح و به کمیته بررسی ارسال می شود؛ بانکهای عامل هم در این حوزه همکاری کرده و طرح ها به آنها ارجاع و تسهیلات به سازندگان داخلی پرداخت می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیلات خرید شناور به سازندگان پرداخت می شود اضافه کرد: این تسهیلات به نفع خریداران است اما تسهیلات به حساب سازندگان واریز می شود تا این مبالغ در راه ساخت شناورها صرف شود.
وی با تاکید بر اینکه عمدتاً با عنایت به محدودیت منابع، اعطای تسهیلات به تولید ناوگان منطقه ای، گردشگری و مسافری در اولویت برای پرداخت این تسهیلات هستند اضافه کرد: در مجموع ۲۷۲ قرارداد تولید انواع شناور منعقد شده که ۲۲۳ فروند آن به بهره برداری رسیده و ۴۹ فروند هم در حال ساخت است.
راستاد عنوان کرد: تابحال بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت انواع شناور پرداخت شده و به تناسب نوع قرارداد بخشی از سود تسهیلات به صورت یارانه ای توسط سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بازپرداخت این تسهیلات، پس از دوره ساخت بوده و بخشی از سود تسهیلات هم از راه سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت می شود؛ اولویت بازپرداخت بخشی از سود تسهیلات مذکور، با شناورهای مسافری و گردشگری می باشد.
منبع: متخصص فلز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب