گزارش مهر؛

آلودگی های مکرر نفتی در خلیج فارس

آلودگی های مکرر نفتی در خلیج فارس

به گزارش متخصص فلز، وقوع آلودگی های مکرر نفتی در خلیج فارس و نشت نفت سبب به خطر افتادن محیط زیست دریایی شده و باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از این موارد صورت گیرد.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: خلیج فارس با برخورداری از ظرفیتهای متعدد، یک مزیت بزرگ شمرده می شود و دارای قابلیت های بسیار زیادی در حوزه های انرژی، تجارت، نظامی، تنوع زیستی و… است.
خلیج فارس یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر منابع نفت و گاز طبیعی است و یک مسیر حیاتی برای حمل و نقل دریایی شمرده می شود و در مجموع منطقه ای راهبردی است.
خلیج فارس دارای اکوسیستم های دریایی متنوعی است که شامل مرجان ها، ماهی ها و سایر موجودات دریایی می شود. این تنوع زیستی به حفظ تعادل محیط زیست کمک می نماید.
ورود آلودگی های مختلف به خلیج فارس موجب ایجاد مخاطراتی برای تنوع زیستی آن شده است. آلودگی های نفتی از با اهمیت ترین آلودگی هایی هستند که وارد خلیج فارس می شوند و بیشترین خطر را ایجاد می کنند.
حمل و نقل نفت بوسیله کشتی ها می تواند منجر به نشت نفت در دریا شود. تصادفات، نقص فنی یا سهل انگاری در بارگیری و تخلیه نفت همچون عوامل این نشت ها هستند.
البته ورود آلودگی های نفتی دلیلهای دیگری نیز دارد. کارهای پالایشگاهی و صنعتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند موجب رهاسازی مواد آلاینده به دریا شود و همین طور خطوط لوله انتقال نفت که در زیر دریا قرار دارند، ممکنست گرفتار شکستگی یا نشتی شوند و این امر به آلودگی آب منجر می شود.
ورود مواد شیمیایی و آفت کش ها به آب های خلیج فارس بوسیله رودخانه ها و فاضلاب های شهری نیز می تواند به آلودگی نفتی کمک نماید.

اخیراً بار دیگر شاهد ورود آلودگی های نفتی به خلیج فارس هستیم که منشأ آن در نزدیکی جزیره خارگ قرار دارد و همین مساله سبب نگرانی در میان دوست داران محیط زیست شده است.
ورود آلودگی نفتی جدید در نزدیکی خارگ
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نشت نفت از خط لوله ۲۶ اینچ میدان نفتی ابوذر موجب ورود آلودگی نفتی به آب های ساحلی غرب جزیره خارگ شده است.
نوسازی و تعویض خط لوله نفت زیر دریایی نقش مهمی در پایین آوردن ورود این آلودگی ها خواهد داشت عبدالرحمن مرادزاده با ابراز نگرانی از وضعیت آلودگی های نفتی در خلیج فارس و آب های ساحلی جزیره خارگ بیان کرد: نوسازی و تعویض خط لوله نفت زیر دریایی نقش مهمی در پایین آوردن ورود این آلودگی ها خواهد داشت.
وی با اشاره به اقدامات کنترلی و پاکسازی سریع و بموقع این آلودگی بیان کرد: برای جلوگیری از انتشار آلودگی نفتی از شناور دریاپاک اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و ۲ شناور پاکسازی و امحای آلودگی نفتی استفاده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: نشت نفت به دریا منجر به لطمه جدی و غیرقابل برگشت به زیستگاه های حساس آبزیان و سواحل می شود و تعویض خط لوله دریایی میدان نفتی ابوذر به خارگ یک ضرورت است.
وی نوسازی و تعویض خط لوله انتقال نفت فرسوده را برای جلوگیری از نشت نفت از خطوط زیردریایی میادین نفتی در غرب جزیره خارگ و آلودگی خلیج فارس ضرورت دارد.
اجرای عملیات پاکسازی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز با اشاره به نشت نفت از خطوط انتقال نفت در ۴ مایلی جزیره خارگ اظهار داشت: بعد از دریافت این گزارش پایش منطقه و اقدامات لازم در سریع ترین زمان انجام شد.
محمد شکیبی نسب با اشاره به اجرای عملیات پاک سازی آلودگی نفتی برای اولین بار در آب های کشور با روشی نوین و تخصصی (ساید بوم و براش) بیان کرد: شناور ناجی ۲۳ به محل وقوع آلودگی اعزام و در ادامه عملیات ۲ لکه نفتی دیگر در پایش هوایی توسط پهپادها شناسایی شد.
وی اضافه کرد: شناور دریاپاک یک عملیات پایش خودرا اجرا کرد و با مشاهده آلودگی در منطقه، باتوجه به شرایط مناسب جوی، از تجهیزات تخصصی و بازوهای شناور (LORS) برای پاکسازی استفاده کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اشاره کرد: تمامی اقدامات برای جلوگیری از گسترش آلودگی و پاکسازی کامل منطقه در حال انجام می باشد و وضعیت منطقه بطور مداوم پایش می شود.
شکیبی نسب اظهار داشت: پاک سازی با شیوه ساید بوم و براش در مقایسه با دیگر روش ها، مؤثرتر، کم هزینه تر و بدون نیاز به پاشش مواد امحاء کننده لکه های نفتی است
لزوم اقدام پیشگیرانه
به منظور جلوگیری از ورود آلودگی های نفتی و کاهش مخاطرات زیست محیطی در خلیج فارس باید اقدامات اساسی صورت گیرد؛ تدوین و تقویت قوانین سختگیرانه برای حمل و نقل و پالایش نفت، خصوصاً در مورد نشت ها و خسارات زیست محیطی یکی از این موارد است.
افزایش نظارت بر کارهای دریایی و پالایشگاهی، خصوصاً در نقاط حساس و آموزش کارکنان شرکت های نفتی و کشتی رانی درباره ی خطرات آلودگی نفتی و روش های پیشگیری باید صورت گیرد.
استفاده از تکنولوژی های جدید برای تشخیص سریع نشت نفت و کاهش خطرات و همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مدیریت منابع طبیعی و صیانت از محیط زیست دریایی باید در دستور کار باشد.
اجرای برنامه های مؤثر برای پاکسازی مناطق آلوده و بازسازی اکوسیستم های دریایی لطمه دیده از دیگر اقدامات است و با اجرای این راه حل ها، می توان به کاهش آلودگی های نفتی در خلیج فارس کمک کرد و سلامت محیط زیست را حفظ کرد.


منبع:

1403/07/29
08:59:54
26
5.0 / 5
تگهای خبر: تجارت , تخصص , تدوین , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات