باز هم ترکیدگی لاستیک هواپیما و ادعاهای متناقض

باز هم ترکیدگی لاستیک هواپیما و ادعاهای متناقض

متخصص فلز: ترکیدن لاستیک هواپیما آن هم در فرودگاه مشهد یکی از سوانح هوایی پرتکرار در ماه های اخیر است که بگفته مدیر روابط عمومی این فرودگاه، معتقد می باشد که باند این فرودگاه هیچ مشکلی ندارد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، سوانح هوایی در ماه های گذشته بیش از قبل به گوش می رسد و در این میان یکی از پرتکرارترین حوادث ترکیدن لاستیک هواپیماست که سازمان هواپیمایی را هم بر آن داشت تا گزارش سفارش نامه ایمنی جداگانه ای در این زمینه بنویسد و منتشر کند. سفارش نامه ای که عواملی در رابطه با فرودگاه ها، ایرلاین ها و تعمیر و نگه داری هواپیماست.

دیروز باز هم لاستیک هواپیما بوئینگ ۷۳۷ سپهران در فرودگاه مشهد ترکید و حسن جعفری مدیر روابط عمومی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در این زمینه به ایسنا گفت: پرواز شماره ۴۳۱۰ شرکت هواپیمایی سپهران که با ۱۳۰ مسافر از تهران عازم مشهد بود، بعد از فرود در فرودگاه مشهد و خزش به سمت پارکینگ، در هنگام تاکسی گرفتار نقص فنی شد.

وی با اشاره به این که تمامی مسافران در سلامت به کامل به سر می برند، اضافه کرد: باند فرودگاه هیچ مشکلی ندارد و اگر باندهای فرودگاه مشهد مشکلی داشت، این هواپیما در باند گرفتار نقص فنی می شد. این هواپیما تمام طول باند یعنی ۴ کیلومتر را طی کرده و در هنگام خزش به سمت پارکینگ گرفتار نقص فنی شده است.

گر چه در این حادثه بگفته حسن رضایی فر –رئیس کمیسیون بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری- هم اعلام نمود که در این حادثه مشکل فنی در والو (منفذ تامین باد) لاستیک هواپیما بوده است و ارتباطی با باند هواپیما نداشته است؛ اما اشکال در سطوح پروازی یکی از عواملی بود که در آخرین گزارش سازمان هواپیمایی کشوری در ترکیدن لاستیک هواپیما به آن اشاره شده است.

در این گزارش که البته پیش از حادثه روز گذشته فرودگاه مشهد، پخش شده، اینطور آمده است که تمامی حوادث ترکیدگی چرخ ها در باند اصلی (۱۳ چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش های بررسی حوادث سازمان نشان میدهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی هایی نیز بوجود آورده که لاستیک چرخ های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد گرفتار مشکل می سازد. بعد از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای ۸۳MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای ۷۳۷B شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، سفارش ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی) صادر شده که باتوجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به سبب زمان بر بودن و حجم زیاد پروژه، تا حالا موفق به اقدام اصلاحی نشده اند.

و از طرف دیگر محمد محمدی بخش –رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- نیز قبل از این حادثه در پاسخ به سوالی درباره این که یکی از اشکالات و عوامل ترکیدگی لاستیک هواپیما، سطوح پروازی است که هم اکنون از ۱۰ فرودگاه بین المللی تنها دو تا فرودگاه گواهی دارند و اغلب این حوادث در فرودگاه مشهد رخ می دهد، اعلام نمود: سطوح پروازی دارای اشکال درحال ترمیم است و دستورات لازم برای اصلاح آنرا اعلام کردیم.

حالا باید دید با وجود اعلام مشکل از باند فرودگاه مشهد، چرا مسئولان این فرودگاه آنرا نمی پذیرند و هر چه سریعتر نسبت به حل این نقیصه اقدام نمی کنند؟





منبع:

1401/05/11
11:57:20
526
5.0 / 5
تگهای خبر: تولید , سازمان , كالا , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات