درآمد صنعت بازی، ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران!

درآمد صنعت بازی، ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران!

به گزارش متخصص فلز در دنیای تکنولوژی هر روز تحولی بدیع و گاه عجیبی رقم می خورد؛ تحولاتی که حتی تصور آن برایمان در دهه های پیش مضحک بود. دنیای بازی و گیمینگ همچون چنین تحولاتی است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، امیر ناعمی، پژوهشگر در ادامه یادداشت خود در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: هنگامی که در دهه ۷۰ و ۸۰، صحبتی از مقوله بازی و به خصوص نوع کامپیوتری آن بین افکار عمومی می شد آنرا در بهترین حالت محدود به دنیای کودکان و نوجوانان می دانستند؛ امروز اما حوزه بازی و سرگرمی هر یک خود به صنعت هایی بدل شده اند که مبالغ هنگفت میلیون دلاری در آن جابه جا می شود.

از جهت مقایسه خوب است که نگاهی به سود آورده صنعت گیمینگ در چند سال گذشته بیندازیم. بر مبنای آمار منتشرشده، سود صنعت گیمینگ در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بود که رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را هم تجربه نمود که نشان از رشد سریع این صنعت دارد. برای آنکه حسی ملموس از این رقم داشته باشیم، می توان آنرا با درآمد نفتی سالانه کشورمان مقایسه نماییم. درآمد سالانه کشور از فروش نفت هم اکنون حدود ۵ تا ۸ میلیارد دلار است. یعنی درآمد صنعت گیمینگ چیزی حدود ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران است.

در نسل جوان امروز جامعه کمتر کسی پیدا می شود که حداقل یک مرتبه با یک سبک از بازی کامپیوتری آشنایی پیدا نکرده باشد؛ از بازی در کامپیوتر شخصی تا لپ تاپ و از بازی در تبلت تا گوشیهای همراه. اما این قدرت اثر بازی ها تنها محدود به جمعیت نیست و به تازگی در چارچوب یک صنعت مطرح گردیده است. شرکتهای بزرگ غربی در این عرصه سرمایه گذاری کلان کرده اند و سودهای هنگفتی هم از فروش سالانه در صنعت گیمینگ کسب می کنند. شرکت هایی چون ولو (Valve)، بلیزارد (Blizzard) و ای اِی اسپورتس (EA Sports) از سردمداران صنعت گیم، همگی در خاک آمریکا هستند. البته رقابت در صنعت پرسود سرگرمی به حدی رسیده است که کشورهایی چون چین، هند و ژاپن هم سرمایه گذاری فراوانی در این عرصه داشته اند.

به تبع تحولات شکل گرفته در این صنعت، در چند سال گذشته شاهد شکل گیری فرم جدیدی از اشتغال و کسب درآمد هستیم که ایجاد اشتغال از راه بازی و گیمینگ است. پیش از این، باشگاه ها و گیم نت ها فرصت شغلی محسوب می شدند اما بازار اشتغال گیمینگ، محدود به این نیست و الان یک حرفه با نام «گیمر» هم به فرصت های شغلی این صنعت اضافه شده است.

اصطلاحا به بازیکن هایی که بعنوان کاربران بازی های کامپیوتری هستند، گیمر می گویند اما بین حرفه ای های دنیای بازی کامپیوتری، گیمرهای واقعی اشخاصی هستند که به صورت کاملا جدی و حرفه ای، شب و روزشان را در دنیای مجازی بازی کامپیوتری سیر می کنند. اینها که غالبا جوان های قرن بیست ویکمی هستند، ساعت ها از روز را خیره به مانیتور هستند و حتی در خیلی از موارد از گیمینگ بعنوان شغل خود یاد می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و سیستم های کامپیوتری، در چند سال گذشته این امکان فراهم گشته است که این بازیکنان حرفه ای امکان تولید محتوا بر مبنای بازی مورد علاقه خود در فضای نت داشته باشند و کاربران فراوانی را به صفحات شخصی خود جذب کنند. طی این فرایند که استریمینگ نام دارد، گیمر حرفه ای، حین بازی، صفحه خویش را به صورت برخط برای دنبال کنندگانش به اشتراک می گذارد و دنبال کنندگان در صورت رضایت از محتوا مبلغی دلخواه را بعنوان اعانه به حساب گیمر واریز می کنند. دلارها به حساب گیمر می رود و حالا دیگر او فقط یک گیمر ساده نیست بلکه یک گیمر حرفه ای به نام «استریمر» خوانده می شود.

اما واقعا این استریمرها چه نقشی را ایفا می کنند؟ اینها صرفاً کارگردان یک ویدئوی آموزش بازی هستند یا صرفاً بازیکنان حرفه ای هستند که دل مخاطبانشان را ربوده اند. استریمر بازی هایش را در بستر شبکه های اجتماعی به صورت زنده پخش می کند و شگردهای جدیدی از بازی آنلاین را برای دنبال کنندگانش رو می کند. هم اکنون مهم ترین بستر عرضه شده برای استریم کردن، از آنِ شرکت «توئیچ» است. استریمرها روی این شبکه، حساب های کاربری ایجاد می کنند و بر مبنای تعداد دنبال کننده هایشان، بازخورد می گیرند. استریمرهای معتبر دارای تیک بنفش هستند که نشان از اعتبار و تعداد بالای دنبال کنندگان آنان دارد.

در حال حاضر و در عرصه جهانی اعداد و ارقام از ظهور پرقدرت صنعت گیم حکایت دارند. مثلا یکی از آمارهایی که خیلی هم در میان گیمرها صدا کرد در ارتباط با استریمری به نام Shroud است. تعداد تماشاگران همزمان در یک شب از برنامه این استریمر به بیشتر از نیم میلیون کاربر رسید. Shroud حدود ۵ میلیون دنبال کننده دارد. البته استریمرهایی با دنبال کننده بیشتر هم داریم که در صدر این فهرست، گیمری با ملیت چینی است که بالای ۱۲ میلیون نفر دنبال کننده دارد.

برای استریمرهای سرشناس جهان، درآمدهای بالایی ثبت شده که در صدر فهرست درآمدی برای سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیون دلار درآمد سالانه را شاهدیم. جوان های استریمر ایرانی هم از این قافله عقب نمانده اند و به رغم همه محدودیت ها، رکوردهای جالبی به جا گذاشته اند؛ مثلا استریمرهایی داریم که در حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر دنبال کننده ایرانی و خارجی دارند و رکورد تعداد مشاهده کننده آنلاین هم به تازگی ثبت شده که حدود ۵۰۰۰ نفر است. استریم کردن در ایران، رشد قابل توجهی دارد و آمار و رقم ها هر ماه در حال جابه جا شدن هستند.

استریمرها بنا به تعداد دنبال کنندگان و کیفیت محتوای تولیدشده شان گستره درآمدی میلیون تومانی دارند. هم اکنون و برای اغلب استریمرها این مبالغ چندان دندان گیر نیست اما برای افراد شناخته شده در سبک های گوناگون بازی کامپیوتری داستان کاملا متفاوت می باشد. درآمدهای نسبتا قابل ملاحظه ای برای استریمرهای پرمخاطب داخلی مشاهده می شود که این مبالغ می تواند تا بیشتر از ۲۰ میلیون تومان در ماه برسد. همینطور مبالغی در رکورد بیشتر از ۵ میلیون در شب برای یک استریمر پرمخاطب هم ثبت شده است.

اگر استریمر ایرانی بتواند به زبان انگلیسی، روسی یا دیگر زبان های پرمخاطب عرصه گیم تسلط حداقلی پیدا کند، درآمد وی از جنس ارزی می شود که در چنین حالتی درآمد ماهیانه بیشتری خواهد داشت. باآنکه شبکه هایی چون توئیچ پاتوق استریمرهای سرشناس اروپایی، چینی و آمریکایی است و مخاطبانشان از کشورهای دیگر، درآمدهای سرشاری به جیب آنها می ریزند اما همین چند روز پیش یک کودک هندی توانست این بستر درآمدی را وارونه کند و چندین میلیون دلار از استریم یک بازی ساده به دست آورد.

محتوای تولیدشده توسط استریمرها البته تنها محدود به پخش زنده بازی خود نیست و می تواند موارد بیشتری را در بر بگیرد. این موارد بیشتر به خلاقیت فردی استریمر بستگی دارد و معمولا شامل آموزش نکات مهم در هر سبک بازی، نحوه یادگیری آن بازی و تبادل پرسش و پاسخ با مخاطب می شود.

یکی دیگر از جنبه های جهانی شدن صنعت گیمینگ را می توان در مسابقات پرشور و حرارت بین المللی آن و مبالغ درشت دلاری مخارج و جوایز دید. اغلب در بازی های محبوبی چون «کانتر استریک»، «کال آف دیوتی»، «دوتا ۲» و «پاب جی» هر ساله مسابقاتی در عرصه جهانی برگزار می گردد که روند اجرای آن مشابه مسابقات دنیای ورزش است. از همه کشورهای جهان در این مسابقات حضور دارند و یکی یکی از معرکه بازی ها حذف می شوند و مرحله نهایی آن به صورت حضوری با تعدادی تیم محدود برتر و در سالن های مخصوص با حضور گسترده تماشاگران برگزار می گردد. جوایز ۴ تیم برتر، میلیون دلاری است. هم اکنون گران ترین مسابقات در ارتباط با مسابقات بین المللی «دوتا ۲» است که بودجه جوایز آن در حدود ۳۳ میلیون دلار معادل ۷۲۶ میلیارد تومان در سال ۲۰۱۹ بوده و تیم برتر مبلغی در حدود ۱۵ میلیون دلار یا ۳۳۰ میلیارد را از آن خود کرد.

برای بررسی انواع بازی های آنلاین پرطرفدار باید به دسته بندی آنها بر مبنای سبک بازی و پلت فرم اجرای آن پرداخت. بازی های کامپیوتری امروزه در پلت فرم هایی چون کامپیوتر ها، کنسول های بازی و گوشیهای هوشمند رواج دارند. در حوزه کنسول های بازی می توان به محصولات شرکتهای پلی استیشن و مایکروسافت با نام اکس باکس اشاره داشت و در حوزه گوشیهای هوشمند کلیه دستگاه ها بر پایه سیستم عامل اندروید یا آی اواس را شامل می شود.

بازی های محبوب در حوزه کامپیوتر های شخصی بر پایه سیستم عامل ویندوز شامل سبک های متفاوتی هستند: همچون اکشن و جنگی همچون پاب جی، کانتراستریک، بتل فیلد و کال آف دیوتی؛ ورزشی چون بازی های فوتبالی پرطرفدار چون PES و فیفا و ان بی ای در بسکتبال؛ و در سبک جهان باز و استراتژیک شامل اسکایریم، دنیای وارکرفت، دوتا ۲ و لیگ آو لجندز می شوند. همینطور در دسته کنسول های بازی، بازی های چون جی تی ای قرار دارند و در دسته گوشیهای هوشمند کلش رویال و کلش آو کلنز، پاب جی موبایل، Among us و آسفالت هستند.




1399/11/03
22:23:29
1452
0.0 / 5
تگهای خبر: Sports , بازار , بودجه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات