مهر بررسی كرد؛

واردات اتوبوس در پیچ و خم اعتبار و مدیریت

واردات اتوبوس در پیچ و خم اعتبار و مدیریت

به گزارش متخصص فلز، رییس مسافری راهداری استان تهران اظهار داشت: حمل و نقل عمومی جاده ای در کشور و استان تهران فرسوده است یا در مرز رسیدن به سن فرسودگی قرار دارد، بدین سبب واردات اتوبوس باید در راس دولت چهاردهم باشد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، «اتوبوس» بواسطه هزینه پایین در قیاس با سایر روش های حمل و نقل عمومی، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای عموم مردم محسوب می شود؛ البته این در حالیست که در سالهای اخیر یکی از دغدغه های مردم، خرید بلیت اتوبوس در بازه زمانی سفرهای پر تقاضا است؛ شرایط به گونه ای است که اگر مسافران حداقل یک هفته قبل مبادرت به خرید بلیت نکنند، امکان سفر و تهیه بلیت حدودا محال است.
در حال حاضر در کشور با کمبود جدی ناوگان عمومی اتوبوس مواجه هستیم و باتوجه به ایام پر سفر اربعین غفلت از توسعه حمل و نقل عمومی در حالیست که استفاده از وسایل حمل و نقل جاده ای در سالهای قبل یکی از مهم ترین گزینه ها برای سفرهای اربعین بوده است. به شکلی که میانگین ۳۵ درصد از زوار با «اتوبوس» به عتبات مشرف می شوند؛ متأسفانه از سالهای قبل مشکلات مختلفی در حوزه کمبود اتوبوس برای سفرهای اربعین و سفرهای داخلی به ویژه در بازه زمانی پیک تقاضا، وجود داشت.

تنها

۷

هزار اتوبوس سازمان راهداری در وضعیت مطلوب قرار دارد

این راستا، داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که مجموعاً ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری امکان پیمایش مسافت های طولانی دارد، اظهار داشت: حدود ۱۴ دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۷ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت های بلند و متوسط را دارند..
همچنین، باتوجه به کمبود جدی اتوبوس در بازه زمانی اربعین، طبق تمهیدات وزارت راه و شهرسازی بنا بود تا برای تسهیل تردد زوار، سال قبل قبل از فرا رسیدن بازه زمانی سفرهای اربعین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال وارد کشور شود که تا به امروز این وعده در محاق به سر می برد؛ در صورتیکه سفرهای اربعین حسینی یکی از پیک های اصلی تقاضا محسوب می شود.

واردات اتوبوس با جدیت پیگیری نمی شود

علیرضا احمدی فینی رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، اظهار داشت: در امتداد واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) بخشنامه اجرائی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه اشاره کرد: همین طور قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، اختصاص ارز، تامین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله ای بعد از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه شمرده می شود که بعد از این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس ها می شود.
وی اشاره کرد: مرحله تاییدیه فنی اتوبوس های وارداتی برعهده سازمان راهداری است که این سازمان مراحل تاییدیه فنی ۲ هزار دستگاه را طی کرده و به وزارت صمت اعلام شده است اما سال قبل در پروسه واردات اتوبوس ها، دستگاه های مربوطه اقداماتی انجام ندادند به این علت این وعده به ثمر ننشست.
احمدی فینی اضافه کرد: مراحلی که در امتداد واردات اتوبوس برعهده سازمان راهداری بود، تمام انجام شده و تعدادی از شرکت های مربوطه در مراحل اختصاص ارز برای واردات هستند و تا روز ۲۲ دستگاه ناوگان اتوبوس از دو هزار دستگاه تصویب شده از گمرکات کشور ترخیص شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در مراحل نهایی ثبت سفارش هستند؛ برمبنای پیش بینی ها انتظار می رود با همکاری ارگان های مربوطه تا قبل از شروع سفرهای اربعین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از گمرکات کشور ترخیص شود.

فرآیند واردات دو هزار دستگاه اتوبوس به کندی پیش می رود

لازم به ذکر است که واردات اتوبوس در دولت سیزدهم به حدی کند حرکت کرد که صدای مهرداد بذرپاش نیز درآمد و اعلام نمود: «در امسال، تعداد کمی واردات اتوبوس انجام شده و در سفرهای اربعین وارد چرخه فعالیت شدند، البته پروسه مصوبه واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در بروکراسی ها به کندی پیش می رود.»
کمبود ناوگان اتوبوسی در اربعین سال قبل به قدری قابل توجه بود که ایران برای جبران این مساله دست به دامان ناوگان جاده ای کشور همسایه ترکیه شد و حدود ۷۰۰ دستگاه ناوگان خارجی استیجاری برای جابه جایی زوار در دستور کار قرار دادند. کمبود ناوگان اتوبوسی برای اربعین امسال نیز بنا بود با همکاری تعدادی از ارگان ها مانند نیروهای انتظامی، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تا حد زیادی جبران شود اما برمبنای پیگیری های خبرنگار مهر از سازمان راهداری مشخص شد که هیچ کدام از ارگان ها در این بازه زمانی برای خدمت به زائران حضور نداشتند.
شایان ذکر است، در اربعین سال جاری ۴۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور عراق بصورت قرارداد بین المللی برای جابه جایی زائران از مبدا تهران تا نجف برای خدمت به زائران اربعینی حضور داشتند اما سرویس دهی اتوبوس های عراقی در ایران برمبنای تعداد فروش بلیت بود و یک روز قبل از انجام سفر با طرف عراقی برای اعزام اتوبوس به سمت ایران هماهنگ می شد، سپس اتوبوس عراقی یک شب در ایران مستقر بود و فردای آن روز مجدد به سمت نجف حرکت می کرد.

تخصیص

۲۰۰۰

لیتر سوخت تنخواه برای اتوبوس ها در روزهای اربعین

ادامه، مهدی قلی زاده رییس مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه سوخت مورد نیاز اتوبوس ها در روزهای اربعین تامین شد، اظهار داشت: موضوع تامین سوخت، یک موضوع کلی است و با توجه به این که نرخ سوخت در ایران بسیار ناچیز است، سبب قاچاق می شود اما امسال هم با وجود تمام محدودیت هایی که دراین زمینه بود، برمبنای مصوبه ستاد مرکزی اربعین دو هزار لیتر گازوئیل از شروع طرح سفرهای جاده ای اربعین به تمام ناوگان بصورت علی الحساب واریز شد تا بتوانند از این منبع برای سوخت مورد نیاز پیمایش بهره گیرند.
وی با اشاره بر خدمت رسانی ناوگان اتوبوسی سایر ارگان های در بازه زمانی اربعین، اضافه کرد: سال گذشته، برمبنای مصوبات ستاد مرکزی اربعین دستگاه های که از ناوگان حمل و نقل جاده ای برای ایاب وذهاب پرسنل خودشان استفاده می کردند، موظف شدند که در روزهای سفرهای اربعین، این اتوبوس ها در اختیار راهداری قرار گیرد، به همین دلیل ۲۴۰ دستگاه اتوبوس از وزارت خانه و نهادهای دیگر برای خدمت به زائران تامین شد اما متأسفانه امسال باوجود تمام تلاش ها و هماهنگی هایی که وجود داشت، این امر محقق نشد؛ در حقیقت راهداری استان تهران تنها با ظرفیت موجود ناوگان این راهداری، عملیات بزرگ را انجام داد.
وی با اشاره به پروسه واردات اتوبوس افزود: هیئت دولت سال قبل قبل از اربعین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مصوبه ای بر اساس آزادسازی واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با لحاظ تعدادی از تخفیف ها در عوارض گمرکی و ورود به کشور ابلاغ نمود.
قلی زاده اضافه کرد: مسئولین پیگیری واردات ناوگان اتوبوسی بر عهده راهداری است اما دستگاه های مختلفی که دراین زمینه متولی هستند، همچون گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت در ثبت سفارش این ابلاغیه مسئول اند و بحث تامین ارز واردات اتوبوس، سال قبل بر عهده بانک مرکزی بود که امسال این تامین ارز از بانک مرکزی حذف شد.
وی اشاره کرد: با وجود تمام پیگیری هایی که انجام شد از مصوبه سال قبل هیئت دولت تنها ۳۰ دستگاه اتوبوس امسال مرخص شد.
رئیس مسافری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران اضافه کرد: البته این ۳۰ دستگاه اتوبوس نیز در آستانه اربعین ترخیص و به مجموعه افزوده شد اما این مصوبه مجدد در اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد؛ برمبنای تجربه ای که در سال قبل بود، امسال پروسه واردات اتوبوس مطلوب تر پیش می رود.

۱۵۰

ناوگان اتوبوسی تا پایان امسال وارد کشور می شود

ی افزود: برمبنای هماهنگی های که در حال انجام می باشد، از محل ابلاغیه دو هزار جدید، اکنون ۲۵ دستگاه وارد کشور شده که عملیات ترخیصش از گمرک بندر شهید رجایی انجام نشد و به اربعین امسال نرسید. برمبنای پیش بینی ها، مجموعاً ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از محل واردات اخیری که هیئت دولت مجوز صادر کرده، صورت خواهد گرفت.

حمل و نقل جاده ای کشور در سن فرسودگی قرار دارد

قلی زاده اظهار داشت: حمل و نقل عمومی جاده ای در کل کشور و استان تهران فرسوده است یا در مرز رسیدن به سن فرسودگی است و در تلاش هستیم با نوسازی ناوگان اتوبوسی بتوانیم خدمات شایسته تری رو به مردم ارائه دهیم.
به نظر می رسد در سفرهای اربعین امسال، جابه جایی زائران از مرزهای کشور به سمت مقاصد مختلف با مدیریت بهتری نسبت به سال قبل انجام شد، برای اینکه میانگین معطلی زائران برای سوار شدن به اتوبوس ها زیر دو ساعت تخمین خورده است.
میانگین معطلی زائران در پایانه های مرزی زیر دو ساعت است
در این راستا، داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که میانگین تأخیر و معطلی زائران در پایانه های مرزی برای سوار شدن به اتوبوس ها در اربعین امسال زیر ۲ ساعت برآورد شده است، اظهار داشت: زائران تعدادی از استانهای مختلف به سبب تعداد زائر و ازدحام جمعیت معطلی ۲ الی ۳ ساعته داشتند اما میانگین معطلی زوار اربعین امسال در پایانه مرزی زیر دو ساعت بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه اضافه کرد: برای خدمت رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی، تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای کشور را پای کار آوردیم و از شروع شروع موج بازگشت به کشور بصورت روزانه از صفر بامدادان تا صفر بامدادان شب بعدی در بازه زمانی ۲۴ ساعت، حدودا با هزار و ۸۵۰ تا دو هزار دستگاه اتوبوس سرویس دهی انجام شد
معاون وزیر راه و شهرسازی در آخر اظهار داشت: برمبنای آمار، نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی کشور خارج شدند و نسبت به سال قبل شرایط بهتری در حوزه حمل و نقل و امکانات دیگر برای زائران فراهم شد؛ همین طور امکانات و خدمت رسانی های مطلوب تری در سطح رضایت مردم در پایانه های مرزی کشور به زائران ارائه شده است.
به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، با توجه به این که شرایط جابه جایی زائران امسال نسبت به سال قبل مطلوب تر بود اما نمی توان از مساله کمبود اتوبوس در کشور چشم پوشی کرد؛ به همین دلیل برای ارائه خدمات شایسته تر به مسافرین و تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضای بلیت اتوبوس، واردات ناوگان اتوبوسی هرچه سریع تر تحقق یابد.


منبع:

1403/06/09
12:34:19
136
5.0 / 5
تگهای خبر: بازار , پتروشیمی , تجارت , ترخیص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان متخصص فلز
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات