روایت بذرپاش از سانحه بالگرد حامل شهید آیت الله رئیسی

روایت بذرپاش از سانحه بالگرد حامل شهید آیت الله رئیسی

متخصص فلز: وزیر راه که در مسافرت استانی رییس جمهورِ شهید به آذربایجان شرقی حضور داشته، درباره ی حادثه بالگرد حامل آیت الله رئیسی توضیحاتی ارائه نمود.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در شبکه خبر، در تشریح جزییات حادثه بالگرد حامل شهید آیت الله رئیسی رییس جمهور و همراهان ایشان بیان کرد: روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت پس از افتتاح سد قیز قلعه سی و اقامه نماز ظهر، قصد حرکت به سمت پالایشگاه تبریز داشتیم و مهندس اوجی در آن منطقه منتظر ما بودند.
وی اضافه کرد: سه بالگرد حدود ساعت ۱۳.۱۵ به مقصد تبریز پرواز کرد و بالگرد رییس جمهور طبق پروتکل و مطابق با استاندارد آشیانه، بالگردِ وسط بود. بنده و آقایان محرابیان، اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور و سایر عزیزان و معاونین دفتر و خبرنگاران و برخی از محافظین رییس جمهور در بالگرد جلویی بودیم. بنده حدود ساعت ۱۳.۴۰ دیدم کادر پرواز با هم صحبت می کنند و از مهندس پرواز بالگردمان علت را پرسیدم که اشاره کردند بالگرد رییس جمهور که پشت ما بود را گم کرده ایم، این اعلام حدود ساعت ۱۳.۴۰ انجام گرفت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: خلبان بالگرد ما در منطقه گشت زد ولی اثری پیدا نکرد و حدود ساعت ۱۳.۵۰ در نزدیک ترین نقطه، در منطقه ی کارخانه مس سونگون فرود آمدیم. تلاش را شروع کردیم و به تلفن های اعضای بالگرد تماس می گرفتیم و برخی تلفن ها مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار و آقای آل هاشم زنگ می خورد ولی پاسخی نمی آمد و ما نگران شدیم؛ این تماس ها تا حدود ساعت ۱۴.۳۰ ادامه داشت.
بذرپاش افزود: همان زمان بود که یک تماس حداقلی با مرکز کنترل فضایی کشور برقرار شد و موقعیت تقریبی بالگرد را تشخیص دادیم و هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم و فاصله داشتیم، چون در منطقه ی ورزان بودیم. ما پس از تقسیم کار، خودمان را با ۵-۶ ماشینی که در کارگاه کارخانه وجود داشت به سمت جاده ی سمت کوه رفتیم و همزمان به مرکز استان و نیروهای امدادی خبر دادیم که اضافه شوند تا موقعیت مکانی بالگرد را پیدا نماییم.
وی عنوان کرد: ما حدود ساعت ۱۴.۳۰ عملیات جستجو را شروع کردیم و یک ساعت بعد، بارندگی و مه وجود داشت و دیدِ حداقلی را مختل کرد و در منطقه و روستاها پخش شدیم تا آنها هم کمک کنند. برای شناسایی دقیق منطقه برمبنای آنتن تلفن همراه نیاز به سه آنتن بی تی اس در آن منطقه بود که یک آنتن بی تی اس وجود داشت که با استفاده از آن، حدود منطقه و روستای اوزی را مشخص کردند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: جلسه ستاد هماهنگی را تشکیل دادیم و عزیزمان ما هم از تهران آمدند و شب شد و از ظرفیت پهپادی استان، دانشگاه تبریز، بخش خصوصی و محیط زیست هم استفاده کردیم. هوا بطورکامل مه بود و امکان رصد با پهپاد هم سخت بود، جز پهپاد حرارتی که آن پهپاد هم در آن وضعیتِ هوا به سختی عملکرد داشت.
بذرپاش اظهار داشت: نیروها به مرور اضافه شدند و سردار پاکپور فرمانده ی محترم نیروی زمینی سپاه و سردار سلامی فرمانده کل سپاه به منطقه آمدند و عملیات جستجو در منطقه ادامه داشت. نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی پای کار آمدند و همه در منطقه گشت می زدند و ظرفیت پهپادی کمک کرد تا مکان بالگرد قدری دقیق تر مشخص شود.
وی افزود: حدود ساعت ۲۲ یکشنبه بود که بر یک نقطه با شعاع گسترده متمرکز شدیم و به علت موقعیت خاص منطقه که جنگلی بود، مه همراه با جنگلِ بافتِ متراکم گیاهی، دید را سخت می کرد و باید متر به متر تمامی جنگل بررسی می شد که البته این کار درحال انجام بود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حدود ساعت ۴.۳۰ بامداد بود که نیروها به نقطه اصلی رسیدند و عملیات شناسایی به پایان رسید و کلیت ماجرا برای ما روشن شد که همه ی عزیزان به شهادت رسیده اند و هویت پیکرها و جا به جایی ابدان در دستورکار قرار گرفت. عزیزان سپاه و مدیریت منطقه در این عملیات خیلی کمک کردند.


منبع:

1403/03/03
13:29:04
320
5.0 / 5
تگهای خبر: كشور , نیرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات