در گزارش متخصص فلز مطرح شد؛

شرایط ترخیص 2 هزار خودروی خارجی دپو شده

شرایط ترخیص 2 هزار خودروی خارجی دپو شده

متخصص فلز: 4 سال از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد و از 12 هزار خودرویی که به دلیلهای قانونی اجازه ترخیص نداشتند، 2 هزار خودرو همچنان در بنادر مانده اند که ترخیص آنها نیاز به تدبیر دولت و قوه قضاییه دارد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، در سال ۹۷ بدنبال خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها، شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بمنظور صرفه جویی در منابع ارزی، واردات تعدادی از کالاها همچون خودرو را ممنوع اعلام نمود.
در آن سال حدود ۱۲ هزار دستگاه خودروی وارداتی به سبب ممنوعیت اعمال شده، امکان ترخیص نیافتند و در اماکن بندری و گمرکی دپو شدند. باتوجه به حجم بالای خودرو ها دولت قبل تصمیم گرفت اجازه انجام تشریفات همچون تاییدیه استاندارد و اظهار به گمرک و پرداخت حقوق ورودی را برای خودرو های دارای ثبت سفارش و در نهایت ترخیص را صادر کند که در همین رابطه نیز حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو ترخیص شدند اما همچنان حدود ۲ هزار دستگاه خودروی دیگر در اماکن بندری و گمرکی دپو شده اند.
بر این اساس، با توجه به این که اخیراً دولت لغو ممنوعیت واردات را تصویب کرده و مقرر شده تا سقف ۲۰ هزار یورو خودروی خارجی وارد کشور شود، لازم است که وضعیت خودرو های دپو شده نیز تعیین تکلیف شود.
شرایط ترخیص خودرو های دپو شده در اماکن بندری
در این راستا، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از حدود ۲ هزار و ۲۰۰ خودرویی که در اماکن بندری و گمرکی مانده اند که سه دسته هستند؛ دسته اول حدود ۹۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند؛ دسته دوم حدود هزار خودرو هستند که ثبت سفارش داشتند اما پرونده قضائی دارند که این شاکی یا از جانب حاکمیت یا بصورت خصوصی بوده است، بدین سبب دسته دوم خودورهای دارای پرونده قضائی هستند. دسته سوم نیز شامل حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو هستند که ۱۴۰ دستگاه آن مربوط به منطقه آزاد اروند می شود که یا بالای ۲۵۰۰ سی سی است و یا ساخت آمریکا و یا به سفارش آمریکا هستند، در همین گروه چند خودرو هم مربوط به پیش از سال ۹۳ می شوند که همین خاصیت ها را دارند.
وی اضافه کرد: اگر سیاست گذاران ثبت سفارش را برای ۹۰۰ خودرویی که ثبت سفارش ندارند اما پیش از بحران ارزی سال ۹۷ ارزشان تامین شده بود مجاز کنند، می توانند وارد چرخه تشریفات ترخیص شوند، باید اشاره شود که اگر کالایی ثبت سفارش، منشأ ارز و قبض انبار معتبر نداشته باشد در گمرک نمی تواند اظهار شود، اما این خودرو ها عموماً قبض انبار و منشأ ارزشان تأیید شده و فقط ثبت سفارش ندارند.
لطیفی افزود: وضعیت هزار خودرویی که پرونده قضائی دارند را باید بوسیله قوه قضائیه پیگیری کرد. اگر صاحبین کالا رأی برائت بگیرند می توانند خودرو های خودرا ترخیص کنند. تا حالا حدود ده ها دستگاه از این خودرو ها رأی برائت گرفته اند و ترخیص شدند و روند ترخیص این نوع خودرو ها در هر ماه با گرفتن رأی قطعی برائت ادامه دارد بااینکه در هر ماه این میزان قلیل باشد.
وی اضافه کرد: همین طور طبق قوانین کشور ورود خودروهایی که بالای ۲۵۰۰ سی سی و یا امریکایی و یا به سفارش آمریکا هستند ممنوعست اما باز هم بستگی به نظر سیاست گذار تجارت خارجی و واردات دارد و اگر اجازه ترخیص بدهند، گمرک به عنوان مجری قوانین و مصوبات آماده ترخیص است.
سخنگوی گمرک ایران در مورد این که آیا خودرو های دپو شده به سازمان اموال تملیکی سپرده می شوند یا خیر، اشاره کرد: خودروهایی که مشکل قضائی دارند اگر در دسته بندی کالاهای قاچاق قرار بگیرند و قاچاق بودن آنها ثابت شود، به سازمان اموال تملیکی سپرده شده و تصمیمات در حیطه قانونی آن سازمان صورت خواهد گرفت.


منبع:

1401/06/13
10:39:27
468
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , تجارت , ترخیص , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات