كرونا چشم انداز تولید آسانسور را هم تیره كرد!
رئیس سندیكای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته از تولید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار دستگاه آسانسور پارسال اطلاع داد و اظهار داشت كه پیشبینی تولید آسانسور امسال پس از شیوع كرونا حداقل ۴۰۰۰ دستگاه كاهش پیدا كرد.
محمدرضا زهره وند در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: به واسطه ساخت مسکن مهر اوج ساخت آسانسور در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بود که ساخت این وسیله به ۷۵ هزار دستگاه رسید و ایران پس از چین و آمریکا در رده سوم جهان قرار گرفت. با کمرنگ شدن ساخت مسکن مهر و تکمیل شدن واحدها، در سال های بعد تولید آسانسور به حدود ۷۰ هزار، ۶۰ هزار و ۵۰ هزار رسید و در نهایت پارسال تولید آسانسور به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار دستگاه رسید.
وی اضافه کرد: آسانسور جزو تاسیات ساختمان و ازاین رو تابع صنعت ساختمان است، اظهار نمود: رشد صنعت ساختمان در سال ۱۳۹۸ از منفی ۶.۵ درصد به منفی ۱.۵ درصد رسید، اما این رشد در صنعت آسانسور ملموس نبود، چون که جواز ساختمان هایی که پارسال به مرحله ساخت آسانسور رسید مربوط به سال های قبل بوده است و ساختمان هایی که پارسال ساخت آنها شروع شده در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مرحله ساخت آسانسور می رسند. ازاین رو آمار ساختمان سازی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بر ساخت آسانسور در سال ۱۳۹۸ در اثرگذار است.
به گفته زهره وند پیشبینی ها امسال تا قبل از کرونا تولید حدود ۲۴ هزار دستگاه آسانسور بود اما پس از شیوع کرونا و تعطیل شدن کارهای ساختمانی بین اسفند ماه تا اردیبهشت و همینطور کم شدن رغبت به ساخت، احتمال می رود تولید آسانسور امسال بین ۱۹ تا ۲۰ هزار دستگاه باشد.
رتبه بالای ایران در خدمات فنی مهندسی آسانسور در منطقه
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته در ادامه با اشاره به اینکه ایران در منطقه از نظر خدمات فنی مهندسی از کشور ترکیه هم بالاتر است، اظهار نمود: در زمینه ساخت و تولید در صنعت آسانسور ترکیه به علت داشتن ارتباط آزاد با جهان آزاد وصادرات بیشتر از ایران بهتر است. البته در بخش خدمات فنی و مهندسی و تعداد تولید آسانسور در سال ایران از ترکیه هم بالاتر است.
وی اضافه کرد: اگر شرایط تحریم ها و شیوع کرونا بر کشور حاکم نبود می توانستیم بازار سی آی اس را در زمینه آسانسور تأمین نماییم، اما هم اکنون آینده قابل پیشبینی نیست. ازاین رو قدرت بالقوه در ایران وجود دارد، اما بالفعل شدن آن تابع قوانین، شرایط و مسائل سیاسی و اقتصادی می باشد.
زهره وند با اشاره به اینکه یک گروه از آسانسورها برای ساختمان های بلند و بالای ۱۳ طبقه هستند که تکنولوژی خاصی دارد، اظهار داشت: ایران در زمینه این نوع آسانسورها خیلی قوی نیست و به واردات و استفاده از فناوری روز دنیا نیاز دارد. البته این مساله طبیعی است. برای مثال اگر میخواهیم خودرو خوب تولید نماییم، باید نمونه آن در کشور وجود داشته باشد که از آن الگوبرداری نماییم و تولیداتمان را ارتقا دهیم و رقابت هم ایجاد شود.
وی در ادامه پیشرفت صنعت آسانسور در سال های اخیر را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: قسمت اعظم آسانسورهای مورد نیاز کشور ۶ تا ۸ طبقه با سرعت یک متر بر ثانیه است که تکنولوژی پایین تری نیاز دارد.
صادرات ناچیز است، اما توان آن وجود دارد
زهره وند با اشاره به اینکه صادرات آسانسور و قطعات آن در سال های اخیر عدد ناچیز بوده که قابل بحث نیست، اظهار داشت: آسانسور به کشورهای همسایه و قطعات علاوه بر کشورهای همسایه، به کشورهای آفریقایی هم صادر گردیده است. با این وجود توان بالقوه برای صادرات وجود دارد اما یکی از موانع آن نبود شرکت های صادر کننده است. در کشورهای دیگر تولید کننده بر تولید و مشکلات آن تمرکز دارد و صادرات از جانب شرکت های متخصص در این حوزه انجام می شود.
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته با اشاره به اینکه رشد خوب صنعت آسانسور در بعضی بخش ها در لوای حمایت داخلی صورت گرفته، خاطرنشان کرد: امکان دارد در آینده اگر شرایط حال حاضر کشور برطرف شود و به این شکل ساخت داخل حمایت نشود بعضی از کالاها به علت کیفیت پایین نتوانند خودشان را حفظ کنند و لطمه بخورند. همینطور به نظر می آید به جای ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، بهتر است از ابزار تعرفه گذاری برای حمایت تولید استفاده گردد.
منبع: متخصص فلز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب